Co to jest microlearning?
Nazwa “microlearning” pochodzi z połączenia greckiego słowa “mały” oraz angielskiego słowa “uczenie się”. To “małe-uczenie” oznacza, że wiedza podawana jest w krótkich modułach zamiast w postaci długich form jak kilkudniowe szkolenie, czy wielogodzinny zestaw materiałów e-learningowych. Czasem wskazuje się też na zmianę sposobu w jaki użytkownik otrzymuje moduły szkoleniowe. W microlearningu dzieje się to często na zasadzie “push” zamiast “pull”. Oznacza to, że wysyłamy w określonym momencie niewielki blok wiedzy do użytkownika by się z nim szybko zapoznał, zamiast dać dostęp do całego materiału, do którego użytkownik sięga w dowolnym momencie.
Moduł wiedzy może być podany w postaci artykułu, video, lekcji e-learning, infografiki czy nawet podcastu lub rozmowy z chatbotem. Ważne jest aby był zawsze zwięzły i krotki oraz skupiał się na jednym temacie zamiast poruszać wiele wątków.
Dlaczego microlearning jest efektywny?
Krótkie formy przekazu stały się ostatnio bardzo popularne. Tiktok zdobył serca i umysły naszych pociech. Wikipedia podaje zwięzłe definicje na samym początku hasła byśmy szybko mogli dowiedzieć się kluczowych informacji o szukanym zagadnieniu; dalszą cześć często pomijamy. Okazuje się, że wiedza podawana w krótkich blokach to nie tylko konieczność związana z zabieganym trybem życia jaki współcześnie prowadzimy, czy też efekt uboczny powszechnej dostępności smartfonów. Badania wskazują, że studenci uzyskują lepsze oceny z przedmiotu nauczania, gdy wiedza przekazywana jest im w krótkich formach i często powtarzana. Neurobehawioralne analizy pokazują, ze nasza podświadomość najlepiej pracuje (a tym samym wyciąga wnioski z podanych informacji) po krótkim skupienia świadomej uwagi na zadanym temacie.
Nasz umysł po prostu jest tak zbudowany, że szybciej zapamiętuje informacje gdy są one podawane częściej i w zwięzłych formach, a granice naszej uwagi to około 15 minut.
Microlearning jest właśnie odpowiedzią na te cechy naszego umysłu.